خانه / مرکز رشد / قوانین ، مقررات و فرم ها

قوانین ، مقررات و فرم ها

  • -اهمیت و ضرورت ایجاد مراکز رشد کشاورزی   

طی سال­های اخیر در کشور تولید ثروت از طریق علم رشد چشمگیری داشته و بر تأمین ساز و کار و بسترهای لازم آن در برنامه­های توسعه کشور و سند چشم­انداز ۱۴۰۴ تأکید ویژه­ای داشته است. همین امر، مسئولین اجرایی کشور را بر آن داشته تا با تأسیس پارک­ها و مراکز رشد علم و فناوری در کشور نسبت به تجاری­سازی نتایج تحقیقات در همه بخش­های مختلف اقتصادی، از جمله کشاورزی و منابع طبیعی همت گمارند. طبعاً مطرح بودن سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به عنوان قطب توسعه علم و فناوری کشاورزی در خاورمیانه به لحاظ برخورداری از ظرفیت­های بالا از یک سو و عدم امکان پاسخگویی به نیاز موجود در بخش کشاورزی از سوی پارک­های علم و فناوری موجود در کشور از سوی دیگر، اهمیت و ضرورت تأسیس شبکه مراکز رشد کشاورزی و منابع طبیعی را به منظور هم­افزایی علم و ثروت در چرخه اقتصاد دانش­بنیان از این طریق بیش از پیش نمایان ساخته است. طبعاً این رویکرد جدید، ارائه خدمات حمایتی به فارغ­التحصیلان دانشگاهی و محققان بخش کشاورزی و منابع طبیعی که برای توسعه محصولات و خدمات دانش­بنیان در قالب واحدهای فناور فعالیت می­کنند را در بر خواهد داشت و به اشتغال­زایی جوانان متخصص در این بخش و افزایش انگیزه کارشناسان و محققان شاغل برای تحقیقات هدف­مند و مورد نیاز جامعه کمک شایان توجهی می­نماید.

–  زمینه فعالیت مرکز رشد واحدهای فناور کشاورزی شاهوار

– زراعت                                              – باغبانی

– گیاهان دارویی                                    – دام و طیور

– شیلات و آبزیان                                  – صنایع غذایی

– منابع طبیعی                                      – جنگل

– مرتع                                               – آبخیزداری

– کشت بافت                                       –  بیوتکنولوژی و نانوتکنولوژی

– گیاهپزشکی

 

  • اهداف
  • بسترسازی جهت تجاری کردن دستاوردهای تحقیقاتی در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی
  • حمایت از ایجاد و توسعه واحدهای فناور تولیدی- خدماتی با هدف توسعه اقتصاد کشاورزی دانش­بنیان
  • ایجاد زمینه کارآفرینی و حمایت از نوآوری و خلاقیت افراد صاحب ایده
  • افزایش سهم بخش خصوصی در فعالیت­های فناوری و پژوهشی اقتصاد محور و نیز توجه به کارآفرینی مولد برای دانش آموختگان
  • تولید و توسعه محصولات و فرآیندهای فناوری قابل عرضه به بازار
  • توسعه تحقیقات فناوری­بنیان به منظور ارتقاء کمی و کیفی محصولات در بخش کشاورزی و منابع طبیعی
  • کاهش زمان مورد نیاز در فرآیند تجاری کردن دستاوردهای پژوهشی، به ویژه برای شرکت­ها و صنایع نوپا و آسیب‌پذیر
  • افزایش سهم تحقیق و توسعه در گردش مالی واحدهای فناور فعال در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی

 

  چشم­انداز

کسب جایگاه قابل قبول در تولید و ارائه محصولات و خدمات دانش­بنیان کشاورزی در بین مراکز رشد واحدهای فناور کشاورزی شمال شرق کشور از طریق بهره­برداری از پتانسبل­ها و دانش فنی- تخصصی موجود در مرکز با تاکید بر برنامه­ریزی استراتژیک در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی.

 

  مأموریت اصلی مرکز رشد

مأموریت اصلی مرکز رشد واحدهای فناور کشاورزی ، ایجاد یک مرکز قابل اطمینان برای حمایت و هدایت متخصصین، کارآفرینان و دانش­آموختگان دانشگاهی به منظور تجاری­سازی ایده­های محوری با سطح دانش بالا، به ویژه در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی (با تأکید بر گیاهان دارویی، حبوبات، آبزیان و …) استان می­باشد.

 

 راهبردهای کلان

  • بسترسازی و حمایت از ایجاد و توسعه واحدهای فناور و دانش­بنیان بر اساس اولویت­های بخش کشاورزی و منابع طبیعی
  • توسعه ارتباطات و همکاری­های علمی و فناوری بین مرکز با سازمان­ها و مراکز اجرایی و پژوهش­محور
  • توسعه، ارتقاء و تسهیل خدمات تجاری­سازی
  • ایجاد و توسعه زیرساخت­های عمرانی و فناوری
  • توسعه و ارتقاء نظام مدیریت منابع مالی و انسانی
  • ارتقاء فرهنگ فناوری و رویکرد اقتصاد دانایی­محور

  سیاست­های مرکز رشد در ارائه خدمات

سیاست­های کلی مرکز عبارت است از خدمات کم­هزینه، موثر، سریع، آسان، یکپارچه و مشتری­محور. با توجه به این امر می­توان سیاست­های کلی مرکز رشد در ارائه خدمات را در موارد زیر خلاصه نمود:

۱- تمرکز به نحوه ارائه خدمات نه وجود فیزیکی امکانات.

۲- جهت­گیری به سمت ارائه خدمات با ارزش افزوده بالاتر.

۳- انعطاف­پذیری بدین معنا که خدمات ارائه شده قابلیت تغییر در کیفیت یا نوع خدمت، بسته به نیاز موسسات را داشته باشد.

۴- به منظور تسهیل در ارائه خدمات و پایین آوردن هزینه خدمات و جلوگیری از گسترش بخش ستادی مرکز رشد، ارائه خدمات حتی­الامکان به بخش خصوصی واگذار شود.

۵- شرط ادامه همکاری با بخش خصوصی ارائه دهنده خدمات، ارزیابی به عمل آورده از عملکرد آن واحد توسط مرکز رشد و همچنین رضایت شرکت­های مستقر در مرکز رشد می­باشد.

 

 اهداف مرکز رشد از ارائه خدمات

  • برآورده نمودن نیازهای اولیه واحدهای فناور مستقر از قبیل فضای استقرار، لوازم و تجهیزات اداری.
  • ارتقای سطح دانش و دستیابی واحدهای فناور به اطلاعات علمی.
  • بهبود فعالیت واحدهای فناور از طریق برگزاری دوره­های آموزشی مرتبط با کسب و کار.
  • بهره­مندی واحدهای فناور مستقر از مشاوره­های تخصصی در زمینه­های مختلف علمی، حقوقی، بازایابی و مدیریتی.
  • حمایت مالی از واحدهای فناور مستقر در جهت پیاده­سازی و پیشبرد ایده­های فناورانه.
  • معرفی واحدهای فناور در سطح ملی و بین­المللی از طریق شرکت در نمایشگاه­ها و سمینارها.

 

  • خدمات قابل ارائه در مرکز رشد

خدمات قابل ارائه در مراکز رشد به چهار دسته زیر تقسیم می­شوند.

۱- خدمات استقرار و پشتیبانی عمومی

۲- خدمات مالی و اعتباری

۳- خدمات مشاوره­ای و آموزشی

۴- خدمات ویژه

هر یک از خدمات فوق­الذکر شامل مجموعه­ای از خدمات هستند. توسعه یا تقلیل خدمات موجود و یا راه­اندازی خدمات جدید فقط بر اساس بررسی­های مرکز، همچنین پیشنهاد واحدهای فناور مستقر و تصویب شورای مرکز و شورای فناوری پارک به صورت دوره­های شش ماهه یا سالانه می­باشد. در ذیل هر یک از خدمات تشریح شده­اند.

خدمات استقرار و پشتیبانی عمومی

خدمات استقرار و پشتیبانی عمومی در ۶ دسته به شرح زیر قابل ارائه به واحدهای فناور می­باشند.

۱- فضای استقرار شامل فضاهای استقرار دفتری و فضاهای مشترک می باشد.   

 

۲- خدمات پشتیبانی عمومی  این خدمات شامل آب، برق، زیر ساخت شبکه، تلفن و … می­باشد.

۳- مشاوره حقوقی آشنایی با قوانین کسب و کار و تجاری سازی توسط مشاور حقوقی و مسئول تجاری سازی و انتقال یافته های مرکز تحقیقات انجام خواهد شد.

۴- خدمات علمی و اطلاع­رسانی این دسته از خدمات با هدف ارتقاء سطح دانش و تخصص افراد از طریق دستیابی واحد فناور به اطلاعات علمی ارائه می­گردد (دسترسی به اینترنت، شبکه محلی LAN، پست الکترونیکی، کتابخانه دیجیتال و …).

۵- خدمات فنی و تخصصی (آزمایشگاهی، کارگاهی، زمین زراعی، گلخانه و …): ارائه خدمات فنی و تخصصی به واحدهای فناور با استفاده از امکانات موجود در مرکز رشد، یا با استفاده از امکانات مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی سمنان(شاهرود)، و طبق تفاهم نامه ای که با دانشگاه­ها یا موسسات وجود دارد، صورت خواهد گرفت.

۶- خدمات اداری این خدمات شامل تکثیر، اسکن، پرینت، رایت CD، فکس، اتاق جلسات، ویدئو پروژکتور، نظافت فضای عمومی و آبدارخانه می­باشد.

  • خدمات مالی و اعتباری

این خدمات با هدف حمایت مالی و اعتباری از واحد فناور در جهت پیاده­سازی و پیشبرد ایده فناورانه و توسعه فعالیت­ها ارائه می­گردد. خدمات مالی و اعتباری به سه دسته تسهیلات تحقیقاتی، خدماتی و سرمایه در گردش تقسیم می­شود که نحوه ارائه این خدمات مطابق آئین نامه­های مربوطه می­باشد.

  • خدمات مشاوره­ای و آموزشی

دوره­های مشاوره­ای و آموزشی با هدف ارتقاء سطح دانش مرتبط با کسب و کار واحد فناور برگزار می­شود.

 – خدمات ویژه

این دسته از خدمات با هدف دستیابی به بازارهای مناسب و جذب منابع مالی ارائه می­گردد. این بخش از خدمات مرکز رشد از مهم­ترین خدماتی است که واحدهای فناور به شدت به آن نیاز دارند.

حمایت از ایده محوری

  • مالکیت فکری و اخذ استانداردهای لازم
  • پروژه­یابی (امکان استفاده از اعتبارات طرح­های پژوهشی و تحقیقاتی)
  • کمک به جذب اعتبارات از منابع مختلف (اعتبارات بانکی، صندوق­های حمایتی، جذب سرمایه­گذار و …)
  • بازاریابی، تجاری­سازی و برندینگ
  • خدمات منیتورینگ
  • شرکت در نمایشگاه­های تخصصی و سمینارها (ملی و بین­المللی)
  • تبلیغات (چاپ بروشور، کاتالوگ، سربرگ، راه­اندازی وب سایت و …)

 

  • نحوه ارائه خدمات در مرکز رشد

خدمات موجود در مرکز قابل ارائه به کلیه واحدهای فناور مستقر در دوره پیش­رشد و رشد می­باشد. واحدهای فناور مستقر در این دوره­ها می­توانند از کلیه خدمات قابل ارائه در مرکز با ارائه درخواست و کسب تاییدیه­های لازم استفاده نمایند. خدمات بر اساس عملکرد واحد فناور، اولویت­ها و دوره­ی استقرار ارائه می­شود.   

برای بالا بردن کارآیی و اثربخشی خدمات، می­بایست برنامه­ریزی صحیحی برای بکارگیری استراتژی­های خدمات در زمینه بهبود آن­ها به طور دقیق­تر انجام گردد. این عمل به سازمان امکان می­دهد تا بتواند شکاف­های موجود در اثر بخشی و کارایی خدمات را شناسایی کند و در جهت بهبود تغییر دهد. این بهبود، وسیله­ای برای حصول رضایت مشتری از محصولات، فرآیندها و خدمات است که باعث جلب مشتریان یا انتظارات بیشتر خواهد بود.

ارزیابی خدمات مرکز رشد توسط واحدهای فناور صورت می­گیرد. مرکز رشد موظف است در دوره­های فصلی (حداقل چهار بار در سال) جلسات منظمی با واحدهای فناور برگزار نماید. در این جلسات و به فاصله شش ماه مرکز باید پرسش نامه­ای در مورد خدمات مرکز تهیه و برای ارزیابی به واحدهای فناور ارائه نماید. واحدها خدمات مرکز را ارزیابی نموده و در صورتی که خواهان خدمت جدیدی باشند در پرسش­نامه ذکر می­نمایند.

مخاطبان اصلی مرکز رشد واحدهای فناور کشاورزی عبارتند از:

– کلیه صاحبان ایده (افراد حقیقی) در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی

– دانشجویان و فارغ­التحصیلان دانشگاهی

– محققان و اعضای هیات علمی مراکز پژوهشی و دانشگاهی

– نخبگان، مخترعین، کارآفرینان و نوآوران بخش خصوصی

– هسته­های فناور خصوصی

– شرکت­های کوچک و نوپا

– موسسات فناوری رشد یافته در مرکز رشد

– خوشه­ها و شبکه­های خدماتی- تولیدی در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی

– واحدهای تحقیق و توسعه (R&D) وابسته به صنایع یا دستگاه­های اجرایی

– صنوف مختلف بخش های کشاورزی

از طرف دیگر مخاطبان اصلی مرکز رشد واحدهای فناوری می توانند :

– مخاطبانی باشند که دارای ایده تجاری مشخص و یا دانش کافی در زمینه مورد نظر هستند اما از توانایی مالی بالایی برخوردار نیستند.

– مخاطبانی که دارای توانایی مالی کافی هستند، اما فاقد ایده تثبیت شده تجاری در یکی از حوزه های کشاورزی و منابع طبیعی می­باشند.

– مخاطبانی که ایده تثبیت شده نداشته و از توانایی مالی بالایی برخوردار نیستند، اما در رشته های دانشگاهی مرتبط با کشاورزی و منابع طبیعی تخصص دارند.

  نحوه جذب

پذیرش در مرکز رشد در دو گروه اصلی هسته­های فناور در دوره رشد مقدماتی (پیش رشد) و واحدهای فناور جهت استقرار در دوره رشد انجام می‌گیرد.

روند گردش کار پذیرش در مرکز رشد

– فراخوان عمومی یا دوره­ای و ارائه اطلاعات به متقاضیان توسط کارشناس مرکز رشد.

– دریافت، تکمیل و ارسال کاربرگ­های مقدماتی پذیرش، توسط متقاضی.

– دریافت کاربرگ­های مقدماتی تکمیل شده و بررسی کارشناسی توسط مسئول پذیرش.

– در صورت عدم احراز امتیاز اولیه لازم و نداشتن حداقل شرایط آیین­نامه‌ای و کسب تایید مدیر مرکز رشد، اعلام عدم قبول درخواست پذیرش متقاضی.

– در صورت کسب امتیاز اولیه لازم، تقکیک درخواست­ها به پذیرش در دوره رشد و دوره رشد مقدماتی (بر اساس آئین­نامه مربوطه) و ارسال فرم­های مرتبط به متقاضی توسط مسئول پذیرش.

– دریافت فرم­های تکمیل شده، کنترل مدارک توسط مسئول پذیرش.

– طرح ایده، معرفی اعضاء موسس و برنامه کاری به همراه امتیاز کسب شده متقاضی در کمیته پذیرش.

– در صورت تایید کمیته پذیرش، تعیین داور (کارشناس متخصص مرتبط) برای ارزیابی فنی و اقتصادی طرح و اعلام موافقت با برگزاری جلسه مصاحبه حضوری.

– برگزاری جلسه مصاحبه با حضور اعضاء شورای فنآوری مرکز رشد، کارشناسان متخصص فنی و اقتصادی و تیم متقاضی.

– محاسبه امتیاز جلسه مصاحبه توسط مسئول پذیرش.

– جمع­ بندی جلسه مصاحبه و بررسی امتیاز نهایی واحد متقاضی در شورای فناوری مرکز رشد.

– در صورت عدم احراز امتیاز لازم، اعلام مخالفت پذیرش در دوره رشد و یا پذیرش مشروط و تحت شرایط خاص به واحد فنـاور متقاضی.

– در صورت احراز شرایط حضور در دوره رشد، ابلاغ فرجه زمانی جهت تکمیل و تطبیق تصویر برابر با اصل مدارک (واحدهای فناور فاقد هویت حقوقی، در صورت پذیرش در دوره رشد در مهلت زمانی ملزم به ثبت حقوقی موسسه یا شرکت می‌باشد).

– پس از تکمیل نهایی مدارک، اعلام موافقت قطعی پذیرش به واحد متقاضی توسط مدیر مرکز رشد.

– پیگیری متقاضی از دفتر مرکز رشد جهت استقرار.

– اعلام شرایط ویژه استقرار در مرکز رشد، توسط مدیرمرکز رشد.

– تبادل قرارداد و صدور مجوز استقرار در مرکز رشد از طرف مدیر مرکز رشد.

– دریافت ضمانت­نامه معتبر.

– استقرار متقاضی در مرکز رشد.

 

سیاست­های مرکز رشد در پذیرش مخاطبان

  • افزایش بهره­وری مستمر در فرآیند پذیرش و کاهش زمان دوره شکل­گیری واحد فناور
  • اولویت ایده­های مبتنی بر دستاوردهای پژوهشی محققان و اعضای هیات علمی
  • بهره­گیری از مشاوره­های مدیریتی، فنی و تخصصی و … در فرایند پذیرش و نظارت
  • اولویت ایده­های مبتنی بر تقاضا و متناسب با مزیت­های نسبی منطقه
  • اولویت تیم­های کاری متشکل از دانش­آموختگان دانشگاهی

 

الزامات واحدهای فناور به منظور پذیرش در مرکز رشد به شرح زیر می­باشند:

  • زمینه فعالیت واحد متناسب با یکی از زمینه های تخصصی مرکز باشد.
  • ایده محوری مبتنی بر فناوری باشد.
  • میزان نوآوری فعالیت
  • متناسب بودن نیازهای واحد فناور با امکانات و منابع مرکز
  • وجود سابقه علمی و تحقیقاتی مرتبط با فعالیت در تیم کاری
  • وجود تجارب کاری مرتبط با فعالیت و تجارب مدیریتی و کارآفرینی در تیم
  • امکان رشد و گسترش فعالیت مزیت رقابتی محصول/ خدمت
  • داشتن استراتژی و اهداف مناسب
  • مرتبط بودن برنامه­ها با اهداف و استراتژی­ها
  • برنامه اقتصادی متکی بر بازار

شرایط پذیرش واحدهای فناور در مرحله رشد مقدماتی به شرح زیر می­باشند:

  • دارا بودن ایده نوآورانه دانش­محور و دارای پتانسیل اقتصادی، که متناسب با زمینه فعالیت واحد فناور باشد.
  • تشکیل تیم کاری متخصص و متناسب با ایده مورد نظر.
  • کسب حداقل نمره داوری توسط واحد فناور طبق آیین­نامه مربوطه.
  • پذیرش واحد فناور توسط شورا.

شرایط پذیرش واحدهای فناور در مرحله ­رشد به شرح زیر می­باشند:

  • واحد دارای شخصیت حقوقی باشد.
  • پیشرفت فیزیکی و مالی ایده محوری مطابق با قرارداد تحقیقاتی.
  • تدوین برنامه کاری توسط واحد فناوری حداقل با رویکرد ۳ ساله.
  • کسب حد نصاب امتیاز ارزیابی از دوره رشد مقدماتی مطابق با آیین­نامه نامه مربوطه.
  • برخورداری از نیروی انسانی متخصص و مرتبط با زمینه فعالیت واحد.

روند رشد واحدهای فناوری طی دوره حضور در مرکز بر اساس شاخص‌های زیر مورد ارزیابی قرار می‌گیرد:

  • شاخص­های علمی
  • شاخص­های اقتصادی
  • شاخص­های سازمانی

  معیارهای خروج از مرکز رشد

  • دستیابی به معیارهای رشد یافتگی به تشخیص و تصویب شورای مرکز.
  • عدول از ضوابط مرکز.
  • عدم موفقیت ناشی از قصور در پیشبرد ایده­ی محوری.
  • عدم دستیابی به اهداف کمی و کیفی و مراحل اجرایی پیش­بینی شده در برنامه کاری.
  • درخواست متقاضی مبنی بر عدم تمایل به ادامه­ی استقرار در مرکز رشد.

فرم تقاضای استقرار در مرکز رشد

پاور پوینت ایده محوری